Vil du være meddommer eller skjønnsmedlem?

Det skal nå velges nye meddommere og skjønnsmedlemmer for perioden 2025-2028. Kan dette være noe for deg?
Meld din interesse innen 20. mai 2024.

Meddommer

Hva er en meddommer og hvilke oppgaver har en meddommer?

Meddommere er vanlige innbyggere som er med på å ta avgjørelser i rettssaker.

Som meddommer kan du regne med å bli innkalt én til tre ganger i året. De fleste rettssaker varer fra én til tre dager, men enkelte saker kan vare lenger.

Som meddommer i tingretten er du en av to meddommere som skal dømme i rettssaker, sammen med en fagdommer.

Som meddommer i lagmannsretten er du en av fire meddommere som skal dømme i rettssaker, sammen med tre fagdommere.

Les mer om meddommerordningen på www.domstol.no

Meddommar | Norges domstoler

Hvem kan bli meddommer?

Lovverket stiller noen krav til hvem som kan velges til meddommer i Kautokeino kommune.

Noen av disse kravene er:

• Du må være folkeregistrert i Kautokeino kommune
  • Du må være over 21 år og under 70 år ved valgperiodens start 01.01.2025
  • Du må kunne snakke og forstå norsk.
  • Du må være norsk eller nordisk statsborger, eller ha stått registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge de siste tre årene.
  • Du må ikke være under offentlig gjeldsforhandling, konkursbehandling eller i konkurskarantene.
  • Du må ha godkjent vandel.
  • Du må være personlig egnet til oppgaven (må kunne følge forhandlingene i retten, forstå de problemstillinger saken reiser, ta stilling til problemstillingene og gi uttrykk for ditt syn)

Meddommerutvalgene skal ha en allsidig sammensetning, slik at de i størst mulig grad gjenspeiler kommunens befolkning.

Hvordan bli meddommer?

Nå kan du bli meddommer for perioden 01.01.2025–31.12.2028.

Dersom du ønsker å melde deg som meddommer kan du gjøre dette ved å fylle ut og sende inn digitalt skjema som ligger på vår hjemmeside:

Søknadsskjema

For meddommere til jordskifteretten samt skjønnsmedlemmer stilles det krav om at man må inneha fagkompetanse. Det er derfor viktig at du i skjemaet oppgir hva du er kyndig i.

Skjemaet må også fylles ut og sendes inn dersom du allerede er meddommer og har ønske om å fortsette videre i en periode til.

Søk om fritak

Det er generelt strenge krav for å bli fritatt som meddommer. Du er valgt som meddommer for en fireårsperiode og plikter å sitte i vervet til perioden utløper.

Ønsker du fritak før nåværende periode utløper 31.12.2024 må du be om fritak med en begrunnelse. Grunner til at du kan kreve deg fritatt fra vervet er helsetilstand, du har vært meddommer i to perioder tidligere eller andre «særlige grunner».

Send fritakssøknaden din til e-post@kautokeino.kommune.no . Du trenger ikke legge ved dokumentasjon som f.eks. legeerklæring hvis grunnen er av helsemessige årsaker.

Lurer du på noe?

Ta gjerne kontakt med oss i kommunen dersom du har spørsmål til vervet eller valget av meddommer/skjønnsmedlem:

E-post:             e-post@kautokeino.kommune.no

Telefon:          78 48 71 00

Skjønnsmedlemmer

Kautokeino kommune skal foreslå skjønnsmedlemmer til Finnmark fylkeskommune og de skal velges av fylkestinget.
Det sees da særlig etter kandidater som har god kunnskap innen følgende områder:

• Reindrift
  • Landbruk
  • Fast eiendom
  • Entreprenører
  • Takstmenn

Hvordan bli skjønnsmedlem?

Dersom du ønsker å melde deg som skjønnsmedlem kan du gjøre dette ved å fylle ut og sende inn digitalt skjema som ligger på vår hjemmeside:

Søknadsskjema

Skjemaet må også fylles ut og sendes inn dersom du allerede er skjønnsmedlem og har ønske om å fortsette videre i en periode til.

Lurer du på noe?

E-post:             e-post@kautokeino.kommune.no