Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Rufebálvalusa lágidaneavttut

Oktasaš mihttu: Sihke don, guhte leat doalli (abonneanta), ja Guovdageainnu suohkan, gii fas lágida rufebálvalusa, háliideaba dán seamma: Buoremus bálvalus nu hálbin go vejolaš. Jus dát galgá leamen vejolaš de ferteba guktot beali čuvvot vissis njuolggadusaid.

Dás čilgejuvvo ja ovdanbukto gustojeaddji njuolggadusat ja mii galgá dahkkot, go doalli oaivvilda ahte bálvalus ii leat nu mot galggašii leahkit.

Kommunens forpliktelser

1. Bortledning og rensing av avløpsvann

  • Spillvann (kloakkvann) skal ledes bort og renses kontinuerlig 24 timer i døgnet slik at det ikke skapes lukt eller hygieniske problemer fra offentlige anlegg.
  • Bortledningen skal heller ikke føre til overløpsutslipp i lokale vassdrag ved normal driftssituasjon.
  • Kommunen skal drifte, vedlikeholde, utbedre og renovere avløpsanleggene for å tilfredsstille både gjeldende lover, forskrifter og konsesjoner, samt tilstrebe og oppfylle kommunens egne mål i forhold til vann- og vassdragskvalitet.
  • Dersom det oppstår driftsproblem(er) ved offentlig ledningsnett og/eller installasjoner, skal kommunen etter å ha blitt klar over eventuelle problemer handle så raskt som mulig for å fjerne årsaken til problemene.

2. Informere, varsle og holde kontakt med abonnentene

  • Akutte utslipp til vann og vassdrag som kan ha betydning for abonnentene blir varslet så snart som mulig.
  • Kommunen informerer årlig gjennom annonse i lokalavisen og på kommunens hjemmeside om endringer i priser og/eller leveransen før første faktura sendes ut.
  • Nye abonnenter får tilsendt forskrift om vann- og avløpsgebyrer, gjeldende prisliste, dette dokumentet og annen informasjon om kommunens avløpstjenester.
  • Henvendelser (både skriftlige og muntlige) fra abonnenter vedrørende driftsproblemer besvares raskest mulig og senest innen 3 uker fra mottakstidspunktet.
Abonnentens forpliktelser

Abonnentens forpliktelser, som er fastsatt i kommunens forskrift om vann- og avløpsgebyrer og tilhørende bestemmelser, innebærer i hovedsak at abonnenten skal:

  • Betale avløpsgebyrer i henhold til mottatt faktura.
  • Sikre at private stikkledninger blir lagt etter kommunens bestemmelser.
  • Vedlikeholde eget, privat anlegg i henhold til kommunens bestemmelser (sanitæranlegg, stikkledninger og felleseid private ledningsnett t.o.m. tilknytningspunktet på kommunens hovedledning).
  • Søke å utbedre lekkasjer på eget, privat anlegg snarest, evt. innen gitte frister.
  • Koble ut gammel slamavskiller der kommunen krever det.
  • Aldri tømme rester av kjemikalier, oljer, løsemidler m.m. eller gjenstander som bleier, hår, Q-tips (vattpinner), sanitetsbind og lignende i toalettet.
  • Der flomfaren er kjent, sikre eiendommen mot oversvømmelser ved å installere selvlukkende sluk (med tilbakeslagsventil).
  • Ikke ta i bruk kjøkkenavfallskvern.
  • Varsle kommunen ved forstyrrelser/uregelmessigheter ved avløpssystemet.
  • Forøvrig innrette seg etter anvisninger og informasjon fra kommunen.
Pris og betalingsbetingelser

Prisen for avløpstjenestene er fastsatt i henhold til kommunens forskrift om vann- og avløpsgebyrer, og går i sin helhet til dekning av kommunens kostnader knyttet til avløpstjenestene. Størrelsen på gebyret fastsettes årlig av kommunestyret, og fremkommer av gebyrregulativet.

Årsgebyret fordeles på tre terminer i året. Dersom forbruket stipuleres etter areal, betaler abonnenten lik sum tre ganger i året. Dersom abonnenten har vannmåler, betales forbruksgebyret først som et à konto beløp, som deretter avregnes ved første termin etterfølgende år.

Generelt antas det at avløpsmengden er like stor som vannforbruket. Ved forsinket betaling tilkommer renter etter Lov om renter ved forsinket betaling.

Klage og erstatning

Mener abonnenten det har oppstått en mangel ved avløpstjenesten i forhold til det som er beskrevet foran, kan klage sendes til kommunen. Klagen sendes så raskt som mulig etter at mangelen er oppdaget.

Kommunen vil da sjekke forholdene så snart som mulig, avhengig av sakens karakter. Uansett vil abonnenten få tilbakemelding innen 3 uker. For å få avklart rettigheter vedrørende prisavslag og erstatning kan abonnenten kontakte sitt forsikringsselskap, kommunen eller forbrukerkontoret.

Mest aktuelle lover og forskrifter